© 2015 - SEMMA. All rights reserved.

Referenties

Wat als je ernstig ziek bent, maar de oorzaak van de ziekte en de ziekte zelf voor je eigen moeder onbespreekbaar zijn? Wat als je verschrikkelijk veel van je zoon houdt, maar de schaamte over zijn ziekte zo groot is dat jij, zijn eigen moeder, hem liever dood verklaart?
Aan Niets Overleden is een art house film met een all black cast, die zich voor een groot gedeelte afspeelt in de Amsterdamse Bijlmer.
In november 2016 heeft ons een verzoek bereikt om subsidie voor de totstandkoming van de film Aan Niets Overleden.
Daaraan is door Semma (Stichting Emancipatie Mens en Maatschappij Amsterdam e.o.) van harte gehoor gegeven.
Tijdens de premiére waren twee bestuursleden van Semma aanwezig, Yvonne en Peter.
Hieronder staat een samenvatting van hun recensie van de film:
De Caraïbische Thilda Purperhart woont samen met haar dochter Joyce in een rumoerige flat in de Bijlmer. Thilda heeft ook een zoon, Kelvin. Hij heeft aids. Ze houdt hem angstvallig verborgen in huis, zodat zijn ziekte het gezin geen enkele schande kan brengen. Als gevolg hiervan ontvangt de jongen geen medicatie en verslechtert zijn situatie steeds meer. Hun geheim lijkt veilig tot op een dag de deurbel gaat en Julius aan de deur staat en zegt op zoek te zijn naar zijn oude schoolvriend Kelvin."
Dan begint het indringende vragen over waar is Kevin, weet iemand waar hij woont, wie heeft zijn telefoonnummer? Waarom zegt u niks? Waarom ontwijkt u mijn vragen?
De herinneringen van Julius met Kevin staan haaks op de antwoorden die zijn moeder geeft. Wij als kijker zien deze herinneringen door getoonde beelden.
De moeder weet zich geen raad en ziet uiteindelijk nog maar één uitweg en dat is roepen dat haar zoon is overleden.
Julius schrikt enorm en raakt geëmotioneerd. Waaraan vraagt Julius
Waarop de moeder antwoordt `hij is aan Niets overleden, hé Joyce?`
Nee mamma. Joyce vertelt dat Kelvin Aids had.
Julius zegt ik ben geen homo, ik heb een dochtertje, ben getrouwd.
Ik wilde zo graag Kelvin nog een keer ontmoeten!!!!
Ook zijn emoties worden hem te baas. Dit had hij niet verwacht en besluit weg te gaan. In de auto overdenkt hij wat te doen. Kelvin, die in de kamer naast de woonkamer alles heeft gehoord, doet de deur open en gaat de galerij op en roept Julius, Julius!. Helaas als Kelvin halverwege de galerij is vertrekt Julius.
Deze ontroerende, beklemmende, verwrongen vol wanhoop en emotionele film is zeker SEMMA waardig en beslist een goede vertaling van hoe moeilijk het nog steeds is, anno 2018, wanneer de werkelijkheid anders is dan wij willen zien, hoe tragisch het leven voor velen nog kan of moet zijn.'
SEMMA